Grøn strøm i Mejlgade
I november 2021 fik vi installeret solceller på taget af vores undervisningsbygning i Mejlgade. Det har givet en grønnere profil og en økonomisk besparelse til følge. Næste step er at få det tænkt ind i undervisningen.
af Kristoffer Mølstrøm, kmo@aams.dk
Udover Navitas har Aarhus Maskinmesterskole også til huse i Mejlgade og på Mindet, som begge steder er lejemål. I Mejlgade lejer skolen sig ind hos ejendomshuset Sinding & Co.
I 2021 kontaktede Sinding & Co. Aarhus Maskinmesterskole med henblik på at få installeret solceller på taget af bygningen med formålet om egenproduktion af grøn strøm. En god historie, der blev taget imod med åbne arme fra skolens side, da der – udover den grønne profilering – også var et økonomisk rationale.
Siden november 2021 har solcellerne, der er leveret af SAGroup, været i drift. Med et grøn anlæg i egen baghave ligger det lige til højrebenet at få det integreret i undervisningen og give de studerende en håndgribelig forståelse af driften af et solcelleanlæg.
Det er en vældig idé i forhold til undervisningen, og der er rigtig mange vinkler ind i sådan et solcelleanlæg. Der kan tænkes i strategier, drift og optimering på tværs af forskellige fagområder.
Et grønt anlæg
Aarhus Maskinmesterskole uddanner til et arbejdsmarked, hvor grøn energi er en nødvendighed. Og det er naturligvis også skolens sigte at uddanne unge med kompetencer til at arbejde med den grønne omstilling. For det har erhvervslivet brug for.
Solcellerne på taget i Mejlgade kommer som sendt fra himmelen i det lys. For det kan være med til at kvalificere undervisningen ind i den grønne dagsorden.
Anlægget består af solcellepaneler på taget, en batteripakke til at oplagre energien og et styresystem, der kan identificere, hvornår batteriet kan op- og aflades. Derved kan anlægget gøre bygningens energiforbrug uafhængig af ekstern el og varme. Men det er ikke nødvendigvis det rigtige bare at bruge løs af den oplagrede energi fra batterierne døgnet rundt.
For i Danmark findes der sorte og grønne timer i løbet af et døgn. I de sorte timer får vi strøm og varme fra brændsler med højt CO2-aftryk, i de grønne timer får vi strøm og varme fra grønne kilder, såsom vindmøller. Samtidig stiger og falder prisen på strøm i løbet af et døgn.
Det er med andre ord nødvendigt at gå strategisk til værks, hvad angår drift og brugen af energien fra solcelleanlægget.
”Skal vi tømme batteriet, når den eksterne energi er mest sort, eller skal vi tømme batteriet, når den eksterne energi er mest billig? Er målet økonomi eller bæredygtighed eller måske begge dele på samme tid? Der er ikke én måde at drifte sådan et anlæg på, og vi kan give de studerende en praktisk viden om, hvad det vil sige at producere grøn strøm,” fortæller forretningsudvikler, Adam Brun, der arbejder på at få anlægget ind i undervisningen.
Mange bolde i luften
Ifølge Adam kan anlægget faktisk anvendes indenfor de fleste fagområder på maskinmesteruddannelsen. Der kan tænkes i drift, økonomi, energioptimering, automation, digitalisering etc.
”Det er en vældig idé i forhold til undervisningen, og der er rigtig mange vinkler ind i sådan et solcelleanlæg. Der kan tænkes i strategier, drift og optimering på tværs af forskellige fagområder.”
Lige nu bruges anlægget ikke i undervisning, men det er målet og håbet, at det i løbet af det kommende år vil blive anvendt i en række undervisningssammenhænge. Data’en og det tekniske system står i hvert fald klar til brug.