Hop til indhold

Viborg er kommet godt fra land


August 2021 åbnede maskinmesteruddannelsen i Viborg, og siden er der startet to hold med henholdsvis en studenterhue eller et svendebrev i baggagen. En studerende fortæller her, hvordan starten har været.

af Kristoffer Mølstrøm, kmo@aams.dk

To studerende på maskinmesteruddannelsen i Viborg makker med teknik

23. august 2021 mødte tretten unge med en gymnasial baggrund ind til deres første dag som maskinmesterstuderende i Viborg.

Som de allerførste af slagsen i Viborg. Til den officielle åbning af ’House of Industry’-bygningen 8. september blev de nye studerende officielt budt velkomne på traditionel vis med taler fra bl.a. rektor, Anders Hanberg Sørensen, og Viborgs borgmester, Ulrik Wilbek, og ikke mindst en rød snor, der blev klippet.

Og i følge flere studerende har starten på uddannelsen også levet op til forventningerne.

Det har været rigtig fedt at starte på en uddannelse med så nye faciliteter og ikke mindst en skole, hvor man er tæt på sine undervisere. De er aldrig længere væk end en tur på den anden side af gangen.

Nye faciliteter og inddragelse hitter

Spørger man Mikkel Rasch Pedersen, der startede på maskinmesteruddannelsens 4. semester i februar 2022, har de nye faciliteter og de ”små” rammer med nær dialog med undervisere og studiekammerater givet et godt indtryk af starten på maskinmesterstudiet i Viborg.

”Det har været rigtig fedt at starte på en uddannelse med så nye faciliteter og ikke mindst en skole, hvor man er tæt på sine undervisere. De er aldrig længere væk end en tur på den anden side af gangen,” fortæller Mikkel, der kommer med en baggrund som automekaniker og er med på det første hold studerende med erhvervsbaggrund.

Det faktum, at der ikke er så mange på skolen, gør, at underviserne har mere tid pr. studerende, og nærheden giver også mulighed for, at de studerende kan være med til at forme undervisningen. Det spiller en stor rolle for Mikkels indtryk her i starten af studiet.

”Jeg er glad for, at vi er så meget med i at komme med forslag til, hvordan vi gerne vil have undervisningen. Og så er jeg blevet overrasket over, hvor meget man selv skal stå for at få lært, da underviserne er glade
for, at vi selv bliver aktiveret.”

Fire studerende på maskinmesteruddannelsen i Viborg makker med teknik