Simulation i undervisningen bygger bro fra teori til praksis
Efter at have deltaget i Kongsberg Digital's Maritime Simulation Conference i Singapore, vender de deltagende undervisere hjem med en dybdegående indsigt i de udfordringer, som den maritime sektor står over for. Konferencen belyste, hvordan et velfungerende læringsmiljø, der formår at forene teori og praksis, er nøglen til at ruste studerende til at blive centrale aktører i den globale maritime sektor.
Brugen af simulation skaber grundlaget for de alsidige teknologiske kompetencer, der er nødvendige for at imødekomme de stadigt skiftende udfordringer i det maritime erhverv. Denne undervisningsform omsætter studerendes teoretiske viden til den nødvendige professionelle ekspertise ved at give dem mulighed for at prøve kræfter med praksis i simulatoren. Her tager de tværfaglig viden fra undervisningen med sig ind i simulatoren, og der bliver dermed skabt en bro både mellem fagene og mellem teori og praksis. I simulatoren kan underviserne designe målrettede scenarier der er adaptivt tilpasses de studerendes faglige kunnen. Aarhus Maskinmesterskole har anvendt simulatorer i undervisningen siden 1996, og i 2024 ankommer det sidste skud på stammen – en ny Kongsberg Digital Full Mission simulator, der gør det muligt for studerende at prøve kræfter med metanol-, el- og LNG-drevne skibe. Aarhus Maskinmesterskole er de første i verden til at opsætte denne nye type simulator, og vi indtager dermed en afgørende global rolle ved at være forrest i feltet og bidrage til at skabe en bæredygtig fremtid for den maritime industri på verdensplan.
Fremtidens maskinrum i undervisningen
Kongsbergs simulatorer repræsenterer det nyeste inden for digital teknologi, med mulighed for at træne fra novice- til ekspertniveau. Gennem brug af virtual reality og detaljeret databehandling skaber Kongsberg Digital realistiske digitale kopier af eksisterende skibe, og denne teknologi danner et solidt fundament for studerendes forståelse af systemer og processer om bord på skibene.
Og det er netop muligheden for at øve sig, der er afgørende for at tilegne sig nye færdigheder. Derfor har de studerende på Aarhus Maskinmesterskole adgang til simulatormodellerne både hjemme fra computerskærmen og på skolen, hvor de har mulighed for at booke og starte træning i Full Mission-simulatoren på egen hånd, uden for undervisningen. Selv når studerende bruger simulatorerne individuelt, giver scenarierne øjeblikkelig feedback om deres færdigheder. De kan bruge simulatoren som et virtuelt træningsfællesskab, hvor de gradvist opbygger en dybere forståelse og bliver bedre til at anvende deres viden.
Med erhvervelsen af den første Kongsberg Big View Full Mission Simulator i 2015 blev realistisk træning i komplekse skibsmodeller en realitet. Nu, med tilføjelsen af en skræddersyet simulator til nye bæredygtige brændstoftyper, og en hybridmodel til sejlads på metanol, hæver Aarhus Maskinmesterskole endnu engang barren for arbejdet med den grønne omstilling i undervisningen, og fokus på maskinmesterens rolle som fremtidens tekniske leder.

Stærkt samarbejde med Singapore Maritime Academy
Inden Kongsberg Digital's Maritime Simulation Conference begyndte, fik vores undervisere en enestående mulighed for at besøge Singapore Polytechnic, der med et campusareal, der strækker sig over hele 38 hektar og er næsten 10 gange større end maskinmesterskolen i Aarhus, imponerer med sin omfattende faciliteter, inklusive laboratorier og undervisningslokaler, som tjener som arbejdssted for næsten 800 akademiske undervisere og 12.500 studerende.
Formålet med besøget var et gensyn med Singapore Maritime Academy, SMA. I en imponerende bygning har de samlet alle deres simulatorer, herunder flere Big View-simulatorer til både broen og maskinrummet. Gennem flere år har Aarhus Maskinmesterskole og SMA samarbejdet på flere projekter og udvekslingsprogrammer, hvor studerende og undervisere har fået mulighed for at opbygge kulturel forståelse og opleve forskellige undervisningsmetoder og praksisser. I løbet af årene har samarbejdet ikke kun resulteret i udveksling af viden og ekspertise, men det har også skabt en varm venskabelig forbindelse mellem de to uddannelsesinstitutioner. Vores undervisere blev budt velkommen af underviserkollega David Tay, der er seniorlektor på SMA. Han delte ivrigt ud af sin viden om, hvordan undervisningen hos dem er struktureret, og beskrev også, hvordan SMA udnytter simulatorerne til at holde undervisningen opdateret og give de studerende mulighed for at udforske, forstå og finde løsninger på forskellige maskintekniske udfordringer.
Midt i bygningen står den mest imponerende simulator - en fuld størrelse skibsmodel i tre etager, det giver følelsen af, at et komplet skib med alt sit udstyr er blevet transporteret indendørs. I simulatorernes scenarier kan de studerende opleve et autentisk maskinrum, hvor de fysisk kan betjene ventiler på tanktoppen, hovedmaskinen, hjælpemaskinen og kedlerne. Det opleves som at træde ind i et ægte skib, med mulighed for at udforske rør- og brandsystemer i simulatoren. Alt dette er integreret med en Kongsberg-simulator, hvilket giver instruktørerne mulighed for at styre maskinrummet fra kontrolrummet i Big View-simulatoren.
Det internationale uddannelsessamarbejde mellem Aarhus Maskinmesterskole og SMA er en sand succeshistorie, der viser, hvordan to institutioner fra forskellige dele af verden kan arbejde sammen og inspirere hinanden til at udvikle undervisningsmetoder og skabe nye kompetencer til at møde de udfordringer, som den grønne omstilling og dermed nye brændstofteknologier bringer med sig.

Opmærksomhed, risikofølsomhed og stræben efter forbedring udgør fundamentet
Undervisningen i Big View Full Mission Simulatoren er i høj grad relationsbåret, og simulatorscenarierne inkorporerer legende elementer for at styrke læringen. Evaluering og eksamensprocessen er intensiv, og den kognitive udvikling hos de studerende skrider hurtigt frem.
Det var netop dette undervisningsmiljø, som Lars Thomsen, seniorlektor på Aarhus Maskinmesterskole, præsenterede i et oplæg på Kongsberg Digital’s Maritime Simulation Conference i Singapore. Inden for maskinmestrenes felt findes en dybt forankret professionskultur, hvor opmærksomhed, risikofølsomhed og stræben efter forbedring udgør fundamentet, og dette skal også tydeliggøres i faciliteringen af undervisningen. Maskinmestre vil i mange tilfælde arbejde på faciliteter og i systemer med kritisk infrastruktur, hvor et vigtigt element – foruden den personlige mestring af faget – også er maskinmesterens sociale kompetencer. Dette kan f.eks. være boreplatforme, kraftværker, hospitaler og skibe, hvor den stabile driftssikkerhed opnås ved at medarbejderne evner at trække på en fælles kognitiv faglig ekspertise.
Når de studerende på Aarhus Maskinmesterskole træner scenarier i simulatorerne i små grupper, øver de også teamkompetencen, så deres interpersonelle og kommunikative færdigheder indarbejdes i en adfærdsstruktur, hvor de inddrager en hensigtsmæssig prioritering og fælles analyse af konsekvensen af de opståede alarmer. Samtidig opbygger studerende et træningsfællesskab, hvor de støtter hinanden og udbygger deres faglige sprog og tværfaglige systemforståelse.

”Vi tilrettelægger øvelser med krævende scenarier, hvor de studerende tvinges til at handle, og hvor et højt adrenalinniveau udløser ’hot actions’. Det betyder, at de studerende skal tage hurtige, intuitive beslutninger, hvilket tvinger deres tavse viden frem. Efterfølgende kan vi gennemgå det samme scenarie igen, og skrue hændelsernes forløb ned i tempo, til såkaldte ’cold actions’. Dette giver de studerende tid til refleksion og fælles evaluering af handlemuligheder, og dermed bliver den tavse viden de har opbygget igennem maskinmesteruddannelsen gjort bevidst.” - Anne-Mette Trebbien, Maskinmester og adjunkt på Aarhus Maskinmesterskole
På Aarhus Maskinmesterskole uddanner vi vores studerende til at forstå og forme fremtidens tekniske udfordringer og muligheder, uanset hvor de er i verden. Derfor er vi ikke kun dedikeret til at fremme maritim uddannelse i Aarhus, Viborg og som fjernundervisning, men vi har også blikket rettet mod hele verden. Vores deltagelse i Kongsberg Digitals Maritime Simulation Conference i Singapore forsynede os ikke kun med vigtige indsigter, men har også styrket Aarhus Maskinmesterskoles internationale netværk. Vi har udvidet vores rækkevidde til at udveksle relevant forskning og viden i det maritime erhverv, fra havnebyen Antwerpen til den imponerende kystlinje i Vancouver. Dette netværk er afgørende i en tid, hvor teknologien udvikler sig hurtigt. Det giver vores undervisere mulighed for at holde trit med den digitale udvikling og formidle den nyeste viden til vores studerende. Med investeringen i Kongsberg Digitals Maritime Simulator til sejlads på metanol er vi forrest i udviklingen af en bæredygtig fremtid for den globale maritime industri, og vores studerende bliver attraktive medarbejdere på et grønnere arbejdsmarked.