Hop til indhold

Marc Bæk Nielsen og Renee Bødker er Årets Undervisere på Aarhus Maskinmesterskole

På baggrund af de studerendes og kollegaernes indstillinger er lektorerne Marc Bæk Nielsen og Renee Bødker Larsen blevet kåret til Årets Undervisere på Aarhus Maskinmesterskole. Marc får prisen for sin undervisning på maskinmesteruddannelsen, og Renee får sin for sin undervisning på teknologuddannelserne.

Titlen som årets underviser gives til inspirerende og engagerende undervisere, der formår at opnå stort engagement blandt de studerende, spiller en væsentlig rolle i fornyelsen af undervisningen og flittigt inddrager kollegaerne i udviklingen af egen undervisning. I indstillingerne beskriver de studerende hvordan Renees og Marcs engagementet i undervisningen har været afgørende for deres interesse for fagene i henholdsvis programmering og elektroteknik, og for juryen har det, foruden de studerendes indstillinger, været afgørende, at Marc og Renee udviser et stort engagement i både fællesskabet på Aarhus Maskinmesterskole og i deres forsknings- og udviklingsaktiviteter.

Formidling i øjenhøjde

I én af indstillingerne fra de studerende, bliver Marc Bæk Nielsen beskrevet som både afslappet og sympatisk, men samtidig i stand til at formidle det svære stof på en lettilgængelig måde. Marc er flittig bruger af de tekniske redskaber, der kan visualisere og understøtte undervisningen, og på den måde sikrer han sig, at alle de studerende er med: ”Det er vigtigt for mig at visualisere problemerne, for de studerende kan jo ikke se strømmen. Derfor er jeg glad for Microsoft Whiteboard og jeg beder jeg også de studerende om selv at tegne og illustrere, når jeg kommer forbi deres grupperum” fortæller Marc.

Hans undervisning er underholdende og inkluderende, og den bliver højnet endnu mere ved hans brug af tekniske hjælpemidler, nærmere specifikt Microsoft Whiteboard, som han bruger til at tegne på, imens han underviser. Det fungerer fantastisk. Selv efter jeg fik en anden underviser i el, er jeg fortsat gået til Marc med spørgsmål, og han er altid hurtig til at svare på mail, men også til lige svinge en tur forbi grupperummet man sidder i og lige lave et par tegninger så man bedre forstår emnet.” – citat fra en studerende

Flere af de studerende beskriver, hvordan Marc, på trods af at han ikke længere underviser hos dem, altid står klar med hjælp, og gerne dropper både pauserne for at assistere de studerende. Sådan et engagement er med til at bære de maskinmesterstuderende igennem studierne, og kan hjælpe til at studerende forstår stoffet i dybden – stof, som er afgørende for at de på sigt kan kalde sig maskinmestre. En af de studerende fortæller at ”man ikke engang når at skrive eller ringe til ham, før han står i grupperummet” og er klar med en tegning, en ny formulering eller et godt eksempel.

”Én af de ting jeg godt kan lide ved mit arbejde, er fleksibiliteten. Og fleksibilitet betyder også, at jeg skal være til rådighed for de studerende, når de har brug for vejledning. På den måde finder jeg også ud af, hvad deres udfordringer er, så jeg kan tage det med i undervisningen.” – Marc Bæk Nielsen

Samme beskrivelse går igen i indstillingerne af Renee Bødker Larsen, der, med de studerendes egne ord ”er utrolig dygtig til at formidle teorien på en forståelig måde, så vi, som studerende, kan benyttende den”. Renees undervisning bærer præg af åbenhed og villighed til at engagere sig i de studerende, så alle forstår stoffet. Også Renees evne til at give feedback bliver rost af de studerende, som bruger feedbacken til at blive bedre, både i undervisningen og i de opgaver, som de skal løse. At give feedback er ikke nogen nem øvelse, så derfor er Renees fokus på netop dette også med til at sikre ham prisen som Årets Underviser på Aarhus Maskinmesterskoles teknologuddannelser.

Lyttende og forstående undervisere

Det er en udfordring at blive automationsteknolog, produktionsteknolog eller maskinmester, men med de rette undervisere, kan studielivet gøres lidt lettere. Fælles for både Renee og Marc er den lyttende og forstående tilgang som præger både undervisning og omgangen med kollegaerne, som også fremhæves i indstillingerne.

”Det er vigtigt for mig, at de studerende er trygge i undervisningen, og at der ikke er alt muligt andet, der kommer i vejen for deres læring” – Renee Bødker Larsen

Én af Renees kollegaer beskriver at ”Renee er en virkelig engageret kollega, der altid er super godt forberedt, og aldrig siger nej til at hjælpe eller give en ekstra hånd”, og denne beskrivelse går igen i hans omgang med de studerende, hvor Renee hurtigt og effektivt imødekommer de studerendes udfordringer. Renees kollega fortsætter: ”Han tager opgaverne med et smil, selv i pressede situationer, og det er tydeligt, at han af hjertet ønsker at levere den bedst mulige undervisning. Han arbejder altid målrettet på at forbedre uddannelsen.”

Tilsvarende beskriver en maskinmesterstuderende hvordan Marc altid er glad og energisk, og gerne vil de studerende det bedste. Hos Marc får man altså ikke en følelse af, at ens spørgsmål er dumme, eller at man selv er bagefter, men tværtimod mærker man hvordan Marc lytter til de studerende, og tilpasser sin undervisning og sine besøg i grupperummene efter de studerendes niveau, og på den måde sikrer at alle er med.

En fælles indsats

I sin tale til prisoverrækkelsen beskrev uddannelseschef på Aarhus Maskinmesterskole Anna Bager-Elsborg om baggrunden for at hædre den gode undervisning på de maritime uddannelser, samt hvilke udfordringer det bringer, for det er nemlig ikke let at udpege de enkelte, når både ydmygheden og fællesskabet er stort.

”[…] underviserpriserne er med til at vise os, hvad vi sammen kan udrette ved at lade noget stå frem og fejre det i fællesskab. I dag har vi mulighed for at pege på de gode eksempler, som vi kan lade os inspirere af og glæde os over, at vi laver noget, der er meningsfyldt.” – uddannelseschef Anna Bager-Elsborg

Der har været tæt løb mellem underviserne, og derfor har det også været en udfordring for juryen at finde netop de to undervisere, der skulle have prisen i år. Juryen bestod af to studerende fra henholdsvis teknologuddannelserne og maskinmesteruddannelsen, sidste års vindere Frits Giversen og Mette Frølund Riis samt uddannelseschef Anna Bager-Elsborg og Rektor Anders Hanberg Sørensen. På baggrund af kriterierne blev Renee og Marc udpeget som årets undervisere, og de indstilles derfor til Uddannelses- og Forskningsministeriets Undervisningspris, der er blevet uddelt sinde 2020 med henblik på at hylde den gode og vigtige undervisning.

Læs også: Frits Giversen hyldes med Undervisningsprisen 2023

Marc Bæk Nielsen indstilles til undervisningsprisen for de maritime uddannelser, og Renee Bødker Larsen til undervisningsprisen for erhvervsakademierne, og det er Aarhus Maskinmesterskole der udarbejder de skriftlige indstillinger, der ligger til grund for uddelingen af de nationale undervisningspriser. I både 2020 og 2023 har undervisere fra Aarhus Maskinmesterskole vundet de nationale priser på det maritime område, og med Renee og Marc er der endnu engang dygtige og engagerede undervisere med i feltet.

Kriterier for uddeling af prisen som årets underviser:

Juryen tager følgende kriterier i betragtning ved kåring af årets undervisere:

    1. Underviseren bidrager ekstraordinært til at opnå stort engagement, kritisk refleksion og et højt fagligt niveau hos de studerende.
    2. Underviseren formidler vanskeligt stof på en inspirerende måde og giver konstruktiv feedback til de studerende.
    3. Underviseren spiller en væsentlig rolle for fornyelse og kvalitetsudvikling af undervisningen, fx gennem introduktion af nye undervisningsmetoder og ny teknologi eller inddragelse af ny forskningsbaseret viden, til gavn for de studerende.
    4. Underviseren deler erfaringer med og inddrager kollegaer og feedback fra de studerende i udvikling af egen undervisning.
    5. Underviseren understøtter relevans i undervisningen, fx gennem inddragelse af erfaringer fra praksis og inspiration fra eksterne parter.
    6. Underviseren formår at inddrage erhvervet.